actions speak louder than words

Friday, November 26, 2010

Posted by yuss yusoff on Friday, November 26, 2010 in , , | No comments
Salam dari Banda Aceh.

Terasa bersemangat pula saya menulis di blog ini apabila berada di bumi Aceh Tanah Rencong ini. Seakan mahu berkongsi semua detik pahit manis pengalaman singkat saya di sini, walaupun saya tahu ianya agak mustahil.

Mustahil kerana tidak semua yang saya lihat dan alami mampu saya gambarkan dan ungkapkan dalam bentuk tulisan di blog ini. Tambahan pula status kemahiran saya sejujurnya sangat terbatas dalam menceritakan pengalaman pahit manis ini. Maklumlah 'penulis picisan' saja.

Sebelum datang ke Aceh hampir seminggu yang lalu, saya amat khuatir jika menerima layanan yang buruk akibat 'konfrantasi' antara 'Malaysia-Indonesia' dan yang paling menggusarkan sekali perihal malapetaka dan bencana alam yang terus-terusan melanda bumi Indonesia (Papua, Mentawai dan Merapi) mengecutkan lagi perut pedal saya.

Alhamdulillah selama 6 hari 'berkampung' di sini, jangkaan saya meleset sama sekali. Layanan rakyat Aceh cukup mendamaikan, penuh senyuman dan ramah mesra, dari pelayan hotel, pemandu becak dan labi-labi sehinggalah penjaga kasier di pasaraya dan toko-toko. Keramahanan mereka amat melegakan orang yang berwisata seperti saya ini.

Sehinggakan saya dengan mudah mengingati beberapa perkataan dalam bahasa Aceh seperti boh, hije, sepluh, dosen, permen, capli, sera, kue dan lain-lainnya. Ajaibnya nama-nama jalan di pekan Banda Aceh ini segelintirnya sudah dalam ingatan saya (sesuatu yang biasanya sukar buat saya hatta di bumi Malaysia sendiri) .

Banyak perkara yang mengagumkan saya :

Kagumnya bila azan dilaungkan 'berderu-deru' masyarakat Aceh mengunjungi masjid-masjid yang berselerakan di sini untuk kefardhuan solat.

Kagumnya bila azan dilaungkan semua toko (kedai) dimestikan tutup sebagai menghormati waktu maghrib (tanpa mengira kedai muslim atau tidak). Ada WAHI yang mengawasnya dan dibuka semula 1 1/2 jam selepas itu. Bahkan ada yang langsung tutup dan dibuka keesokannya.

Kagumnya apabila pemandu-pemandu mobil, sepmor, becak, labi-labi dan lain-lain akan saling memberi laluan apabila mendengar hon dari kenderaan yang lain, walaupun pemandu itu dari jalan lurus akan tetap membrek kenderaan untuk mereka yang keluar simpang (kalau di Malaysia confirm 'hon maki hamun' akan kedengaran) .

Alangkah bahagianya bila ini terjadi di bumi Malaysia. Tapi bila ya?

suasana di sekitar Pasar Atjeh apabila menjelang azan maghrib
(semua toko ditutup)

sepmor menguasai jalan-jalan di sini, bersaing dengan kijang avanza, innova, xenia dan lain-lain

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter