actions speak louder than words

Thursday, November 25, 2010

Posted by yuss yusoff on Thursday, November 25, 2010 in , , | No comments
Salam.

Saya perhatikan kehidupan penduduk sekitar Banda Aceh ini (khususnya yang menetap di luar bandar dan bekerja sendiri) amat kreatif dan oppurtunis dalam meneruskan kehidupan (mencari rezeki).

Kebanyakan mereka dilihat berusaha keras dengan menjalankan urusniaga kedai makan dan perusahaan yang lain seperti membuat bata (seperti yang saya fotokan di bawah). Depan hotel saya menginap (hadapan rumah sakit umum yang dibiayai oeh kerajaan Jerman) kedai makan dibuka bermula selepas maghrib sehingga ditutup subuh esoknya.

Apa yang menariknya, dalam perjalanan dan penemuan saya, ditakdirkan Allah SWT saya telah menemui seorang yang dulunya amat rapat dengan Saifuddin Nasution, Datuk Sallehuddin Hussin dan DS Anwar Ibrahim (orang kuat PKR) semasa beliau di Malaysia sekitar 3 & 4 tahun yang lepas dan pernah terlibat menjalankan Taman Safari di Pahang serta pernah tulang belakang Synergy.

Apa yang mengagumkan saya beliau (Bapak Maimun Shahrizal Cut Adek @ Yunus) sangggup meninggalkan kelebihan dan pengaruh politik serta kuasa yang ada dan kembali menetap di kawasan yang agak jauh dari pekan Banda Aceh dan menjalankan satu perusahaan (bata) untuk kemanusiaan masyarakat Aceh (perusahaan membuat bata) dengan bantuan badan NGO dari Amerika Syarikat.

Bahkan semasa kedatangan saya, beliau tengah bermesyuarat dengan beberapa sukarelawan Amerika yang hadir ke pejabat beliau (sehinggakan saya terpaksa menunggu agak lama juga) . Bila saya menyoal kenapa tinggalkan kesemua kelebihan yang beliau ada di Malaysia, beliau hanya tersenyum sambil menjawab pendek : tunggulah reda dulu.

Salah seorang sukarelawan dari Kentucky Amerika bertanyakan saya dalam bahasa Inggeris (walaupun beliau teramat fasih berbahasa Indonesia) : Have we met before? Your face look familiar? saya cuma jawab : I guess so. Saya cuma tersengih, biar betul Mat Salleh ni.

papan tanda pejabat pelatihan pembangunan masyarakat

suasana pejabat yang mendamaikan
(bangunan pejabat dibina dari batu bata gajah (BBG) yang dihasilkan sendiri

pengurus pusat ini : Bapak Maimun Cut Adek @ Shahrizal Yunus

penghasilan batu bata gajah (BBG) dan siar kaki

sebahagian sukarelawan Amerika (yang fasih berbahasa Indonesia) selesai bermesyuarat
(di sebelah kanan mr. Coleman, sebelah kiri tak sempat tanya nama)

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter