actions speak louder than words

Tuesday, February 15, 2011

Posted by yuss yusoff on Tuesday, February 15, 2011 in , , | No comments

Salam.

Berkesempatan lagi nampaknya kita meraikan sambutan Maulidurrasul 1432 H pada tanggal 2011 ini.

Walaupun tarikh sebenar masih lagi diperdebatkan namun 12 Rabiulawaal diterima pakai bagi kita umat Islam di Malaysia. Mungkin suatu ketika boleh diadakan pencerahan secara menyeluruh tentang isu tarikh sebenar maulid Nabi kita ini.

Biar apapun jawapannya nanti, dipanjatkan kesyukuran yang tidak terhingga kehadrat Allah SWT kerana masih lagi diberikan peluang untuk sama-sama mengingati tanggal kelahiran insan agung SWT ini. Selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Muhammad SAW.

Tanggal 12 Rabiulawwal ini juga merupakan tarikh yang bersejarah dalam keluarga saya. Anak pertama saya (jika mengikut kalendar Islam) genap 4 tahun pada hari ini. Sayangnya kita lebih seronok dan teruja mengira-ngira detik bersejarah dalam kehidupan menggunakan kalendar Miladi atau Masehi.

Diharapkan sambutan demi sambutan yang kita anjurkan saban tahun baik diperingkat sekolah, jabatan, negeri dan kebangsaan dengan segala macam aktiviti, akan melekat dihati, secara ruuhi bukan hanya tempelan luaran yang bila-bila masa sahaja akan tecabut.

Semoga kita dapat sama-sama menghayati dan mengamalkan sunnah-sunnah Rasulullah SWT dengan penuh istiqamah, agar kita menjadi insan terpilih mendapat syafaat darinya di suatu ketika yang lain tidak lagi mampu memberikan apa-apa. Insyaallah.

Tahniah kepada Dr Abdul Hayei Abdul Sukor (bekas guru hadis saya di API Universiti Malaya sekitar 1994/1999) atas penganugerahan Anugerah Perdana Maulidur Rasul peringkat kebangsaan 1432H/2011.

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter