actions speak louder than words

Monday, February 14, 2011

Posted by yuss yusoff on Monday, February 14, 2011 in , , , , , | No comments
Salam.

Apabila saya membaca e-mail yang dikirimkan isteri saya yang memaparkan pelbagai program yang dianjurkan oleh Pusat Islam UUM bersempena dengan Bulan Zikro Maulidurrasul 1432 H, saya tidaklah terusik sangat.

Namun setelah melihat tajuk program (seperti tajuk entry di atas) tetiba saya rasa semacam ada tarikan untuk menghadirinya. Tambahan pula bila melihat siapa pengendalinya. Mungkin niat saya untuk bertemu dengan Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri (pengupas makalah) kali ini akan terlaksana pada 13 Februari ini. (Tergiang-giang ceramahnya di rancangan Tanyalah Ustaz TV9, Tafaqquh fi Din Radio IKIM, dan rancangan haji di TV9).

Seperti sudah ditakdirkan Allah SWT, apabila sampai di atas meja saya surat pelawaan menghadiri majlis tersebut. (Surat ini diminitkan kepada saya atas inisiatif salah seorang pegawai Pusat Islam UUM yang merupakan ibu kepada bekas pelajar saya). Lalu saya tanpa lengah mengkhabarkan kepada seorang dua rakan, namun atas sebab tuntutan tugas yang tak pernah padam, mereka terpaksa menguzurkan diri.

Lalu saya mempelawa anak-anak murid saya seramai 12 orang (4 perempuan dan 8 lelaki (kebanyakannya dari BADAR SMSKP) untuk menyertai saya ke majlis tersebut. Pelawaan ini saya harap sebagai sumbangan yang tidak rasmi saya kepada mereka, semoga mereka akan sentiasa mendampingi orang yang berilmu yang pastinya sentiasa ditinggikan darjat oleh Allah SWT. Tempias ilmu Insyaallah akan memberkati kita semua.

Alhamdulillah puas rasanya mendengan tutur kata Dr Zulkifli yang penuh hemah dan hikmah, dengan gaya penyampaian yang sesekali melucukan ditambah pula dengan loghat Terengganu yang tak dapat dikikis menajamkan lagi maksud dan makna penyampaian sebenar makalah yang sudah ditambah baik ini.

Walaupun ianya merupakan makalah atau teks ucapan perdana Sambutan Maulidurrasul pada tahun lepas 2010, namun bagi saya isi dan gaya bahasanya tetap sesuai bila-bila masa, terutamanya apabila dihuraikan peringkat awal kelahiran Nabi SAW dan akhlak-akhlak yang ada pada Rasul junjungan ini. Sehinggakan ada peserta yang menitiskan airmata. Masyaallah bila lagi akan ketemu dengan majlis sebegini.



0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter