actions speak louder than words

Wednesday, January 12, 2011

Posted by yuss yusoff on Wednesday, January 12, 2011 in , , | No comments
Salam.

Alhamdulillah setelah hampir 5 bulan memohon akhirnya permintaan kami untuk menyemak semula pandu arah kiblat bagi surau SMSKP diperkenankan oleh Unit Falak Pejabat Mufti Negeri Kedah. Buktinya mereka telah menghantar seorang pegawai bersama-sama dengan 2 pembantu bagi menunaikan hajat kami.

Semakan ini diharap bakal merungkaikan kekeliruan banyak pihak (di SMSKP) apabila dibuat perbandingan dengan keadaan jatuhnya matahari, kedudukan arah kiblat bagi masjid-masjid sekitar dan melihat bayang semasa matahari di atas kaabah.

Terima Kasih kepada Ustaz Sofiuddin atas kehadiran dan kerjasama. Selepas hampir 30 minit membuat perkiraan, terkejut juga saya apabila Ustaz Sofi memaklumkan bacaan arah kiblat kami 281 darjah sedangkan bacaan sebenarnya selepas dibuat pengiraan ialah 291 04 53 darjah.

Perbezaan hampir 10 darjah. Dimaklumkan juga perbezaan satu darjah hampir menyamai 125 KM (kalau tak silap) apabila dibandingkan dengan jarak di Mekah. Bayangkan kalau perbezaan 10 darjah, tak ke membawa kepada beribu kilometer.

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter