actions speak louder than words

Sunday, November 21, 2010

Posted by yuss yusoff on Sunday, November 21, 2010 in , , | No comments
Salam.

Alhamdulillah saya, isteri dan anak selamat sampai di Lapangan Terbang Sultan Iskandar Muda Aceh jam 1.45 waktu tempatan (sedih juga terpaksa tinggalkan anak kedua kami di Malaysia atas sebab-sebab yang tak boleh dielakkan) walaupun lewat 10 minit berlepas dari waktu sepatutnya (jam 1.10 petang) dari Bayan Lepas.

Hujan gerimis di LT Sultan Iskadar Muda seakan-akan mengalu-alukan kami. Dengarnya sudah hampir seminggu hujan berterusan cuma tidak lebat sahaja.

Kami disambut ceria oleh sahabat saya En Azhar dan keluarga dan dijamu makan lauk bebek (itik) dan ayam kampung di Rumah Makan Masam Keu'eung. Boleh tahan rasanya.

Sekali pandang kagum juga dengan suasana dan pembangunan di Banda Aceh ni. Bangunan kedai dan rumahnya kemas dengan rekabentuk moden, pemanduannya sangat sopan berbanding di Malaysia. Bandarnya juga bersih cuma tak banyak yang dibuka kerana masih meraikan lebaran.

Dalam perjalan ke hotel sempat juga melalui kawasan perkuburan mangsa tsunami, muzium tsunami dan masjid kebanggaan rakyat Aceh Masjid Raya banda Aceh Baiturrahman, cuma tak berkesempatan singgah sahaja. Nantilah.

Kami menginap di Hotel Kuala Radja untuk sementara waktu. Access internet di hotel ini agak terhad tak terjangkau di aras 3 (WIFI sesuatu yang menjadi kemestian di sini, WIFI di mana-mana).

Memudahkan komunikasi, kami membeli starter pack 'simPATI'. Kena biasakan diri dengan istilah ulang pulsa, kartu, tukaran rupiah ke ringgit. Keliru juga sekali sekala. Apa yang pentingnya tiada yang murah di sini.

rumah makan yang kami singgah dalam per jalanan ke hotel

anak saya ceria dapat 'geng' baru

depan hotel Kuala Radja

pandangan keluar dari bilik hotel

kad sim baru sekitar RM1.80 sen (murahkan)


0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter