actions speak louder than words

Sunday, November 21, 2010

Posted by yuss yusoff on Sunday, November 21, 2010 in , , , , | No comments
Salam.

Hari kedua di Banda Aceh, cuacanya sangat baik. Agak panas sedikit berbanding semalam. Kini saya semakin mengenali budaya di sini. Satunya jika memandu hon tersangat penting. Jika nak berhenti, belok kanan kiri atau jalan terus di simpang, bunyikan saja hon kenderaan anda, sudah tentu akan dapat laluannya. Bertolak ansurnya orang di sini.

Hari ini dengan kemurahan hati Pak Azhar menjadikan Avanzanya sebagai pengangkutan, saya dengan family sempat mengunjungi beberapa tempat bersejarah sekitar Banda Aceh termasuk Makam Syiah Kuala, Masjid Raya Baiturrahman, Muzeum Negeri (Rumoh Aceh), Makam Sultan Iskandar Muda, Muzeum Tsunami, Taman Edukasi (Kapal Terapung) dan sekitar kawasan yang terkena Tsunami.

Seterusnya menjamu selera di Wong Solo dengan menu Nasi Ayam Penyek Berlada dan Nasi Ayam Panggang pastinya menggecur air liur.

Petangnya sempat ke pusat bandar Banda Acheh sekitar Pasar Atjeh. Berderau darah bila berhimpit dalam beca (dengan bayaran rp15 000 ) yang galak mencilok di tengah-tengah laluan jalan di pusat bandar, sambil drebarnya berkali-kali membunyikan hon mohon laluan. Sehinggakan anak saya yang tersedia takutkan motor tetiba menangis sambil mengajak balik Changlun.

Menarik sekali di pusat bandar ini, apabila azan maghrib nak dikumandangkan semua kedai dimestikan tutup dan akan dibuka semula 1 1/2 jam selepas itu. Ada 'polis syar'ie' yang mengarahkannya sambil membunyikan wisel. Semua pekedai patuh, kagumnya.

Malangnya kami tak sempat menerjah banyak toko di sini kerana hari ini (Ahad) merupakan cuti mingguan, berkebetulan pula dengan sambutan lebaran, jadi kedai memang tak banyak yang berurusniaga. Namun begitu lenguh kaki juga bila keluar masuk kedai yang dibuka.

Makan Syiah Kuala
(sedang dinaiktarafkan)

di antara makam yang ada di sini
(nesannya sama bentuk seperti yang dijumpai di Kedah)

mereka yang membayar nazar dan memasang niat (tengah mengambil wudhuk dengan bantuan bapanya) - antara amalan syirik dan khurafat yang masih diamalkan di sini.

Rumoh Aceh
(kebetulan pula ada pengantin tengah posing, jadi snap aje la)

loceng yang dikatakan dihadiahkan oleh kerajaan China

makam Sultan Iskandar Muda
(pemerintah kebanggaan orang Aceh)

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter