actions speak louder than words

Saturday, October 16, 2010

Posted by yuss yusoff on Saturday, October 16, 2010 in , | No comments
Salam.

Kebelakangan ini banyak cerita dan berita yang terpampang di akhbar dan internet yang tak sampai dek akal saya untuk menilainya apatah lagi menghakiminya. Sehinggakan ada kalanya saya rasa macam tak percaya ada perkara semacam itu boleh berlaku. Banyak sangat manusia yang buruk kelaku. Namun dalam nak percaya atau tak, ianya dah memang berlaku. Mesti percaya. Dah jadi qat`ie : orang mengaji kitab kata.

Baru-baru ini berita seorang majistret muda yang bertugas di Mahkamah Majistret Kuala Krai dan Machang (kawasan saya ni), dijatuhi hukuman penjara kerana rasuah. Dengar ceritanya beliau boleh mengurangkan hukuman pesalah seandainya dapat habuan yang setimpal, terutamanya kes dadah. Hairannya ada juga majistret macam ni, sampai bila pun orang tak akan faham dadah itu memalapetakakan. Apalah hakim tu fikir bila jatuhkan hukuman pada rakan sejawat sendiri (majistret) ?

Baru-baru ini, gempar satu Malaya (sampai Mek Nab buat air kedai makan Siam sebelah rumah pun tau), peguam menjadi dalang utama pembunuhan kejam seorang jutawan kosmetik dan rakan-rakannya. Hairannya, mana dia nilai kemanusiaan, dah la bunuh, bakar pulak tu, ada abu hanyutkan ke sungai. Terancang sungguh. Kalah fi`il binatang. Apalah peguam fikir bila nak dakwa atau bela peguam. Mesti penuh dengan taktik dan teknik.

Baru-baru ini, seorang bekas Ketua Pengarah Kastam tersenyum gembira kerana dakwaan rasuah ke atasnya digugurkan oleh mahkamah. Bahagianya dia. Tak lama dulu bekas Pengarah MPAJ pun bebas juga dari kes rasuah. Alasan yang selalu kita dengar. Pendakwaraya gagal membuktikan keraguan munasabah kes tersebut. Hairannya dah ada bukti pun boleh jadi tak munasabah dan ragu-ragu lagi. Nampak gayanya pendakwaraya perlu banyak belajar macamana nak hapuskan keraguan ini. Apalah pendakwaraya fikir bila kes yang dah turun naik mahkamah bertahun-tahun macam ni lepas begitu je?

Hairannya!

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter