actions speak louder than words

Thursday, September 23, 2010

Posted by yuss yusoff on Thursday, September 23, 2010 in , , | No comments
Salam.

Selepas membaca kisah seorang lelaki dijatuhi hukuman mati kerana kesalahan membunuh di akbar hari ini : baca DI SINI. Saya agak sayu, sedih dan tertanya-tanya pada diri sendiri. Penuh persoalan.

Persoalan yang mungkin sebahagiannya saya punya jawapan dan sebahagian lagi tentunya tidak. Maha Suci Allah SWT yang ampuh dengan sifat al-'AlimNya (Maha Mengetahui segala yang tersurat dan tersirat).

Pertanyaan dan persoalan sudah tentu bukan pada isu hukuman yang dikenakan kepada lelaki tersebut, kerana saya percaya hakim telah membuat keputusan yang sewajarnya selepas mendengar hujah-hujah yang dikemukan oleh pihak peguambela dan pendakwaraya.

Tapi apa yang membuatkan saya tertanya-tanya di mana lagi tinggalnya sifat keibuan? sudah tertanggalkah sifat yang tinggi lagi mulia itu dalam diri mereka yang bergelar ibu semata-mata kerana cinta? sanggupkah mereka mengutamakan orang yang tiada hubung kait dengan diri (ajnabi) berbanding dengan darah daging sendiri hanya kerana sayang? tergamakkah mereka menyembunyikan rasa sedih lagi sayu dengan kematian nasab tersayang?

Jawapannya mungkin sedikit berkait dengan berita di atas. Walaupun ini mungkin kes terpencil atau saya yang terlebih sensitif, namun hiba hati juga bila membaca perihal kelakuan ( diberitakan lelaki itu mencium pipinya) dan kenyataan si ibu ini yang keterlaluan memuji dan memuja lelaki yang tiada hubung kait yang sah dengan dirinya, berbanding anaknya (yang telah menjadi almarhumah) yang sudah barang pasti lagi sahih hasil dari darah dagingnya.

Inilah yang dinamakan cinta itu membutakan. Membutakan mata hati. Buta mata hati ini lagi kronik berbanding mata fizikal. Kerana butanya mata hati ini menyebabkan kita hilang pertimbangan, akhirnya tersalah membuat perhitungan dan penilaian. Paling ditakuti ianya menjauhkan kita dari membuat keputusan yang saksama, waima kepada diri sendiri dan orang lain. Wal`iyazubillah.

Semoga Allah SWT menghindarkan kita dengan penyakit buta hati ini dan sebagai galang gantinya sentiasa menyemarakkan dan mengekalkan kita dengan sifat Rahim dan RahmatNya. Cinta kasih sayang yang sebenar-benarnya.

Wassalam.


0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter