actions speak louder than words

Thursday, September 23, 2010

Posted by yuss yusoff on Thursday, September 23, 2010 in , , , , | No comments
Salam.

Agak lambat saya menulis isu ini walaupun pemasyhurannya dibuat pada 4 Syawal atau 13 September yang lepas. Atas kesibukan yang tak terkesamping, baru hari ini saya berpeluang menulis mengenainya.

Berkebetulan pula hari ini dikhabarkan di serata dada-dada akhbar di Malaysia tentang 'berkenan'nya al-Sultan Kelantan, Tuanku Muhammad Faris Petra menggunakan gelaran Sultan Muhammad ke V.

Sebagai rakyat Kelantan saya merasa bangga dan bertuah apabila pemasyhuran yang dibuat oleh Menteri Besar Kelantan, TG Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat membolehkan Kelantan mendapat pemerintah baru yang lebih Islamik yang ditabalkan sebagai Sultan Kelantan yang ke 29 sekaligus menenggelamkan isu-isu hangat dan provokasi-provokasi yang sudah lama berlegar di Tanah Serendah Sekebun Bunga ini.

Namun saya sedikit kecewa dan terkilan kerana wujud akhbar-akbar yang 'kurang sopan' (melalui tulisan wartawan yang rata-ratanya Melayu) telah mengenepikan adab dan prosedur (terutamanya dengan pihak istana) dalam memaparkan berita sensasi yang belum tentu jelas nyata butir beritanya sebagai 'buah kilas' akhbar masing-masing. Baca DI SINI.

Jesteru itu timbullah pandangan serong lagi salah tentang sesetengah isu seperti penarikan balik gelaran Tuanku kepada mantan al-Sultan Kelantan (Tuanku Ismail Petra). Isu ketidakhadiran sebahagian ahli Majlis Perajaan Negeri (MPN). Penggantian lafaz Daulat Tuanku dengan lafaz Allahukabar ada hubungkait dengan politik (PAS) dan sebagainya lagi.

Namun saya agak berlapang dada bila membaca ulasan yang dibuat di akhbar The Star pada 19 September lepas oleh Joceline Tan. Baca DI SINI (sudah tentunya bukan Melayu) yang saya anggap benar-benar memaparkan berita bukannya cerita.

Allahuakbar ! Allahuakbar! Allahuakbar!

(gambar di ambil dari gegarkelate.net)


0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter