actions speak louder than words

Wednesday, December 30, 2009

Posted by yuss yusoff on Wednesday, December 30, 2009 in , | No comments
Salam.

Hasrat kerajaan melanjutkan tempoh pembayaran yuran sehingga ke akhir tahun (akhir penggal persekolahan) dilihat sebagai satu langkah ke belakang dalam pengurusan sekolah.

Walaupun pada dasarnya ia dilihat sebagai satu 'hadiah' untuk ibubapa penjaga yang kurang berkemampuan apatah lagi yang miskin namun begitu dari sudut dan kacamata seorang guru , ianya amat menyukarkan pihak sekolah amnya dan guru-guru kelas atau tingkatan khasnya untuk mengendalikan urusan pungutan bayaran sekolah ini.

Berdasarkan pengalaman pada tahun lepas, di mana urusan pihak kerajaan membenarkan pembayaran yuran dilanjutkan sehingga Jun, sudah mendatangkan bermacam masaalah yang natijahnya ditanggung oleh guru dan pihak sekolah itu sendiri.

Kesan semerta ialah sebilangan program dan aktiviti sekolah akan terganggu dan sukar untuk dilaksanakan dengan sempurna terutamanya urusan yang melibatkan 'fulus'. itu belum mengambil kira jika ianya bersangkut paut dengan urusan bayaran PIBG.

Kesan jangka panjang ialah pihak sekolah tidak dapat memanafaatkan keberhasilan dari yuran itu sendiri apabila segelintir ibu bapa penjaga 'terlupa' dalam urusan pembayaran.

Molek benar kalau pihak kementerian meminta maklum balas dari pengurusan sekolah terlebih dahulu tentang buruk baik 'sistem' lanjutan bayaran ini (kalaupun sudah dimaklumkan bertindaklah dengan seadilnya), supaya ianya tidak mengeruhkan dan merencatkan suasana pentadbiran sekolah.

Jangan ianya menjadi isu yang tidak menguntungkan sesiapa apabila disampaikan maklumat yang kurang jelas seperti pengumunan penghapusan pembayaran yuran pada tahun lepas (sepeti entry saya yang lepas).

Entry berkaitan :
Yuran sekolah boleh dijelaskan sehingga akhir tahun : Utusan Malaysia

Wassalam

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter