actions speak louder than words

Saturday, December 27, 2008

Posted by yuss yusoff on Saturday, December 27, 2008 in | No comments
Mungkin, akan itulah di antara perkataan yang sering menjadi buah mulut Pak-Pak Menteri kita. Ketika harga barang naik Pak Menteri berkata "kita akan memantau harga barang", "kita akan mengambil tindakan di atas peniaga yang engkar". Ketika harga minyak dunia turun Pak Menterinya juga berkata "kita akan menetapkan harga minyak mengikut harga minyak dunia" walaupun harga minyak dah menjunam jatuh, tapi harga minyak di Malaysia macam malu-malu nak turun.

Begitulah gambaran berita muka depan Utusan hari ini.

Kesempatan pulang kekampung pada hari raya eiduladha yang lepas dan kematian nenek 2 hari lepas, dapat la berbual-bual dengan orang kampung yang majoritinya mencari makan dengan menoreh getah. Semuanya mengeluh, apa tidaknya selepas hari raya eiduladha harga getah (sekerap) menjunam RM0.60 sen saja sekilo. Ketika ini RM1.10 sen sekilo.

Ya Allah, nak makan apa la dengan harga sebegitu. harga barang pulak mencanak naiknya. Saya yang membesar hasil duit getah sekerap ini merasakan sedikit ketidakadilan bagi penoreh-penoreh getah. Ya la kalau di Kedah Perlis tanaman padi mereka ditenggelami air dapat juga subsidi mengikut ekar tanaman, kalau pekebun sawit di Pahang Dan selatan tanah air ada juga subsidinya. Penoreh Getah? subsidi tanam semula, baja ada la.

Seingat saya harga yang paling rendah sekitar lewat 80an ialah RM0.80 sen per kg. Ketika itu saya menolong ayah dan mak mengutip getah sekerap (sebab saya tak tau menoreh, luka pokok kata mak saya, nanti pokok rosak, susu tak akan keluar banyak dan pokok pendek umur) .

Tapi ini dah tahun 2008, dah 20 tahun berlalu. Jika menatap akhbar, tengok tv "ekonomi kita stabil" "sistem kewangan negara kukuh". Betulkah?

Ketika ini orang kampung saya tidak berapa "lalu" untuk menoreh getah tambahan pula jika kebun "demo" berada di atas puncak bukit, lagi la berfikir 3 4 kali nak pergi menoreh. "Tak padan dengan kudrat" katanya.

Sedarlah wahai Pak Menteri yang duduk dikerusi empuk selesa, yang makan hidangan penuh meja, membeli belah di pasaraya mega, melancong keluar negara, pakai baju berjenama, ramai lagi RAKYAT YANG MENDERITA.

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter