actions speak louder than words

Thursday, September 08, 2011

Posted by yuss yusoff on Thursday, September 08, 2011 in , | No comments
Salam.

Sehingga kini kemeriahan Syawal masih diraikan sebahagian dari kita. Bermacam cara dianjurkan untuk memeriahkan lagi sambutan.

Di pejabat-pejabat dan rumah-rumah taman banyak sekali diadakan rumah terbuka, sehingga awal-awal lagi telah diwar-warkan menunya : bermacam kuih raya yang tergeliat lidah menyebutnya sehinggalah kepada kambing panggang. Wah berselera sekali. Bahkan ada kalanya kesuntukan masa kita nak menghadirinya kerana terlalu banyak jemputan. Terpaksa juga kecewakan tuan rumah.

Namun begitu ianya tetap tak terlawan kemeriahan beraya di kampung halaman. Tiada almond london, cornfalake, oats dll yang ada cuma lemang, ketupat dakap, nasi himpit, nasi manis, tapai beras, nasi dagang, laksa dll semuanya klasik. Tapi itu dah lebih dari cukup bagi orang kampung. Bukan menunya yang utama, tapi ucapan maaf dan ziarahnya.

Bertakbir beramai-ramai di masjid malamnya, bergegas untuk solat sunat hari raya (takut tak dapat saf-tak ada tempat) kalau adapun di koridor tepi yang biasanya jadi habuan cicak melunaskan hajatnya, menziarahi kubur dengan tahlil, mengunjungi saudara dan rakan taulan dari rumah-ke rumah benar-benar menggamit nostalgia zaman kanak-kanak dulunya.

Alhamdulillah rutin yang pernah dilalui lebih 30 tahun dulu masih lagi kekal dan menebal sehingga kini, cuma sakitnya hati dengan bunyi mercun yang bertalu-talu.

Namun begitu al-fatihah buat keluarga sahabat saya Che Hassan Che Omar atas kembalinya ayahanda beliau (Pak Da Omar) ke rahmatullah. gayanya kampung kami kehilangan ramai warganya tahun in,i bermula dengan kematian 4 sepupu saya, datuk saudara saya, Mat Amin dan kali ini Pak Da Omar pula menyusul.

Berita kematian tok guru pondok Pasir Tumbuh (Tuan Guru Hj Hashim) juga memilukan. DI SINI, SINI, SINI dan SINI.

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter