actions speak louder than words

Saturday, September 24, 2011

Posted by yuss yusoff on Saturday, September 24, 2011 in , , | No comments
Salam.

Sebut saja Mekah kita akan sinonimkan dia dengan al-Mukarramah, macam kita dah biasa menyebut nama negeri-negeri ditempat kita seperti Kedah darul Aman, Johor Darul Ta'zim, Kelantan Darul Naim (sekadar beberapa contoh).

Al-mukarramah ni secara ringkas maksud dalam bahasa Melayu ialah 'yang dimuliakan'. Ada sebabnya kenapa ia dinamakan sedemikian. Sudah tentunya ada banyak sebab, antaranya ialah amalan manasik haji yang turun temurun amalkan di sana.

Jadi kita berpandangan dengan dinamakan begitu seluruh manusia akan menghormati Tanah Suci ini bersesuaian dengan namanya. Jesteru sesiapa yang berkunjung atau berada di sana sepatutnya sentiasa berhajat dan berusaha untuk berada dalam suasana yang dimuliakan bukannya berniat melakukan sesuatu yang dimurkai (Allah SWT), apatah lagi melakukanya.

Tetapi sebaliknya pula yang berlaku. Cuba baca berita kat akhbar tempatan kita. DI SINI. Masyaallah! Macam tak percaya pulak 'kegiatan yang dikatakan tertua di dunia' ini wujud di Tanah Suci. Tapi itulah hakikatnya!

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter