actions speak louder than words

Saturday, April 09, 2011

Posted by yuss yusoff on Saturday, April 09, 2011 in , , , | No comments
Salam.

Semenjak dua ni tak sudah-sudah kedengaran isu-isu yang melibatkan guru dan murid, 4 April lepas heboh dengan kisah Murid agama dibelasah guru meninggal (kes 1).

Minggu ini pula riuh dengan cerita Pelajar menumbuk guru. (kes 2)

Kebetulan pula kedua-dua kes berlaku di Perlis, satu di Jejawi Arau dan satu lagi di Bukit Keteri Padang Besar.

Maka sibuk la kawan-kawan kat pejabat (yang tahu saya pernah bertugas di Perlis) bertanyakan sekolah mana dan kenalkah saya dengan ustaz tersebut (kes 1).

Saya senyum saja dan jawab tak tahu, hakikatnya memang saya tak tahu. selepas disoal terdetik dalam hati saya perasaan yang teramat sangat nak tahu.

Masa tu memang tak sempat nak baca paper atau 'surf' internet sebab kalut dengan Pertandingan Drama Bahasa Ingeris SBP Zon Utara kat sekolah. Jadi tak berani la nak jawab.

Tapi kini ianya bukan rahsia lagi bila media memaparkan nama sekolah (Sekolah Rendah Islam Al-Furqan di Jejawi), pelajar (Saiful Syazani Saiful Sopfidee) dan ustaz yang terlibat.

Berkebetulan lagi sekolah yang terlibat adalah sekolah kelolaan PAS, jadi makin galak la masyarakat bercerita, ada yang terus-terusan menyalahkan ustaz tersebut dengan gantian ustaz zalim, tak ada akal, guru syaitan.

Baca DI SINI dan DI SINI dan macam-macam lagi gelaran yang memang 'berasap' didengar oleh mereka yang bergelar ustaz.

Peliknya sampai ke hari ini (setahu saya) tidak ada satu kenyataan pun dari pihak yang bertanggungjawab (pihak pengurusan sekolah @ PAS Perlis) memberi penjelasan tentang isu tersebut. Kecuali DI SINI . Jika ianya tak dipaparkan di media terbuka, usahakanlah agar ianya dipaparkan di media alternatif yang lain. Harakah macamana?

Walaupun ianya telah menjadi kes polis kerana kes telah disiasat di bawah kanun keseksaan, tapi sekurang-kurangnya tampillah dengan kenyataan yang boleh mengembalikan semula kepercayaan masyarakat terhadap sebuah sekolah awal kanak-kanak yang menerapkan suasana Islamik.

Setidaknya masyarakat boleh mendapat berita dari sumber yang berbeza (yang pentingnya tepat dan sahih) sekaligus masyarakat dapat menilai dengan penilaian mata hati yang Insyaallah akan terlepas dari fitnah dan kata-kata nista. Insyaallah!

Ataupun sekurang-kurangnya dapat juga membersihkan semula nama ustaz tersebut (khabar yang dapat dari anak murid saya yang rumahnya bersebelahan dengan sekolah tersebut : ustaz itu baik, tapi tak tahu kenapa boleh jadi macam tu??) .

Walaupun begitu hakikat sebenarnya yang salah tetap salah, yang benar tetap benar namun biarlah kita adili dengan penuh hemah dan hikmah.

Bagi kes 2 , nampak gayanya kena rujuk sahabat saya Sdr. Anizan di SMKDJH supaya dapat gambaran yang jelas. Insyaallah.

p.s : gambar ambil kat BH.

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter