actions speak louder than words

Wednesday, March 23, 2011

Posted by yuss yusoff on Wednesday, March 23, 2011 in , , , | No comments
Salam.

Akhirnya terjawab sudah, keputusan SPM 2010 yang diumumkan pada hari ini (jam 11 di SMSKP) melahirkan perasaan suka duka guru dan murid.

Tak banyak yang boleh dibanggakan dengan hanya 5 orang mendapat straight A, dan menjadi SBP yang terakhir di Kedah adalah sesuatu yang mendukacitakan (namun sudah dijangka).

Namun ada juga boleh dibanggakan apabila SMSKP mencatat 100% lulus dalam semua matapelajaran. Tahniah buat semua panitia. Tahiah juga buat M. Shuib yang ditabalkan pelajar terbaik SPM 2010 dengan pencapaian 9A.

Apabila majlis tamat saya bersembang dengan beberapa orang guru, sembang kami mulanya hanya berkisar kepada bekas calon SPM 2010 yang datang ke sekolah dengan pelbagai gaya pakai dan rambut (walaupun dah diberi peringatan supaya berambut pendek dan berpakaian kemas semasa hadir ke majlis)

Cakap-cakap kami kemudiannya beralih pula kepada pencapaian sekolah. Kami cuba-cuba mencari penyebab utama atas 'kegagalan' pelajar-pelajar mencapai target yang ditetpakan pihak sekolah.

Dalam banyak-banyak sebab yang disebut, satu yang amat menarik minat saya : 'kurangnya adab pelajar dengan guru'. Hmm ada benarnya juga setelah diteliti kisah-kisah pelajar pada tahun lepas.


0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter