actions speak louder than words

Wednesday, November 24, 2010

Posted by yuss yusoff on Wednesday, November 24, 2010 in , , , , | No comments
Salam.

Sebelum datang ke Aceh, saya telah berhajat menziarahi pasantren atau pondok di sini. Jika tak dapat banyak satu pun jadilah.

Alhamdulillah hari keempat di sini, saya berkesempatan mengunjungi salah satu pasantren (tradisi+moden) melalui salah seorang kenalan iaitu (Bapak Miftachuddin Cut Adek) salah seorang waris keturunan kepada pengasas pasantren Dayah Terpadu Darul Ehsan, Desa Siem, Darussalam, Aceh Besar.

Pasantren ini telah diasaskan oleh seorang ulamak besar dan guru umat terkenal di sini dan seantero Melayu iaitu Teungku Haji Muhammad Hasan Krueng Kalee (1886 - 1973). Sekarang pondok ini diterajui oleh salah seorang cucunya iaitu Bapak Muhammad Faisal Sanusi sekaligus merangkap Sektarias Yayasan Darul Ehsan Teungku Haji Hasan Krueng Kalee.

Pasantren ini menjalankan pengajian di sebelah pagi (8.00) dan malam (selepas maghrib) dan sekarang mempunyai lebih kurang 78 guru dengan jumlah pelajar dikatakan hampir mencecah 1000 orang. Guru di sini ada yang berkhidmat dengan kerajaan RI dan sebahagian lagi dibiayai oleh yayasan.

Sebahagian bangunan di sini disumbangkan oleh pihak luar seperti bangunan kelas oleh kerajaan China dan bangunan masjid oleh kerajaan Turki. Begitulah, kerana peristiwa tsunami 6 tahun lepas memungkinkan rakyat Aceh merasai nikmat-nikmat pembangunan.

Malangnya saya tak berkesempatan bertemu dengan Bapak Muhammad Faisal Sanusi kerana beliau mempunyai beberapa urusan penting yang perlu diselesaikan. Insyaallah jika diperkenankan Allah SWT dan berkelapangan saya akan samapai lagi di bumi Aceh ini untuk ke pasantren yang lain pula.

(maaf gambarnya tak boleh diupload - entah apa musykilnya)

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter