actions speak louder than words

Tuesday, June 22, 2010

Posted by yuss yusoff on Tuesday, June 22, 2010 in , | No comments
Salam.

Sehari suntuk hari kelmarin redup je. Pagi sampai ke petang hujan je manjang. Sejuk la sikit. Dah lama tak merasa nikmat sejuk asli ni. Biasanya dok 'terkadang' dengan sejuk palsu (air-cond), dari dalam kereta, sampai kat rumah dan lagi-lagi la kat tempat kerja. Sebab ini la gamaknya orang zaman la ni tak sekuat dan sesihat orang tua dulu-dulu. (sayang nak keluar peluh) Selesa je manjang.

Cuaca redup ni macam tau-tau je perasaan guru-guru yang dah lama bercuti ni. Liat nak mulakan kelas balik. Lumrah la tu. Tapi ada juga la hikmahnya. Selepas tak dengar khabar berita lebih kurang 7 tahun. Tup-tup dok depan mata. Mula-mula tengok macam kenal tapi kat mana ye? Dia pun tegur saya dengan ayat yang sama (saya baru nak cakap). Kami pun dok selidik kat mana jumpa. Saya pun 'mutar ligat' fikir kat mana pernah jumpa. Bila tengok name tag dia : MOHD IMRAN terus terlintas SMK Guar Chempedak 2003.

Kawan saya yang sorang ni banyak bantu saya masa saya praktikum (Maktab Perlis) di SMK Guar Chempedak tahun 2003 dulu. Perlis kan kecil je . Sekolah menegah pun ada 20 buah lebih je. Jadi tak cukup sekolah guru pelatih nak praktikum kat sana. Itu yang terpelanting masuk daerah Kuala Muda Yan Kedah ni. Walaupun dia kat situ cuma GSTT tapi macam-macam benda dia tau.

Maklum la kita ni baru nak jadi cikgu, satu apa pun tak tahu dengan suasana sebenar di sekolah. Bila belajar teori pedagogi je kat maktab, nampak macam bagus dan terancang semua. Macam mudah je. Macam semua kerja boleh buat. Tapi bila dah masuk sekolah tahula 'hitam putih'nya. Pelajarnya pun boleh tahan juga. Ada yang tak tau baca fatihah, ada yang ajak race motor, ada yang hantar surat cinta, ada yang ikut sampai rumah sewa dan macam-macam. Pening kepala mula-mula tu, tapi lama kelamaan makin faham karenah anak-anak ni. Oh SMKGC!

Apapun terima kasih untuk semua warga SMKGC terutama Ustaz Megat yang jadi mentor saya. Jazakumullahukahirankathiran.

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter