actions speak louder than words

Monday, December 01, 2008

Posted by yuss yusoff on Monday, December 01, 2008 in | No comments
Semalam hari yang agak lapang bagi saya, kerana saya berjaya membaca hampir keseluruhan artikel dalam akhbar utusan malaysia. Walaupun akhbar ini bukanlah akhbar pilihan utama saya, tetapi saya samasekali tidak mengenepikan peranannya sebagai penyampai maklumat. Dalam banyak artikel yang saya baca, hanya satu yang betul-betul membuatkan otak saya "menggelegak" : “Hari terakhir saya sebagai Mufti Perlis” .

Dua kali saya baca artikel ini, supaya pemahaman saya lebih jitu dan padu, selaras dengan kehendak penulisnya Dr. Mohd Asri Zainul Abidin. Artikel terakhirnya sebagai Mufti. Melalui pemahaman saya, boleh dikatakan artikel ini sedikit sebanyak mendedahkan beberapa isu yang penting dalam masyarakat Islam di Malaysia terutamanya : peranan Malis Fatwa Kebangsaan & sikap orang Islam (khususnya ahli agama) yang prejudis (istilah yang digunakan penulis).

Bagi saya ada pro dan kontra dua isu tersebut.

Pronya
:

Andai benarlah dakwaan penulis bahawa beliau disisihkan oleh rakan sejawat kerana mempunyai idea-idea yang baru (islah barangkali sesuai) & terlalu berterus terang, perkara ini haruslah diperbetulkan dengan segera.

Majlis Fatwa perlu berperanan lebih efisien bukan saja mengeluarkan fatwa-fatwa yang bahkan perlu memikirkan apa konotasinya dalam masyarakat. Buanglah sikap prejudis, lihatlah idea-idea baru itu sebagai satu alternatif kalau bertentangan hindarkanlah, kalau bertepatan gunapakailah.

Lihat saja apa yang berlaku selepas Majlis Fatwa Kebangsaan mengumumkan pengharaman Yoga. Ianya menjadi isu bahkan timbul polemik besar dalam masyarakat Melayu Islam dan tak terkecuali India Hindu.

Kontranya :

Isu pembaharuan (mengubah minda dan pemikiran masyarakat) perlulah kebijaksanaan yang menyeluruh, janganlah mengharapkan hasil yang memberangsangkan. Apatah lagi menimbulkan suasana "huru-hara" dalam masyarakat.

Pengalaman saya bertugas di Perlis kadangkala mencabar minda juga, apabila diajukan persoalan-persoalan oleh rakan sejawat yang keliru (istilah yang digunakan mereka). Yang pastinya persoalan itu memerlukan penerangan yang maha jelas lagi tuntas. Kenapa nak baca Quran masa orang mati tak boleh?kenapa nak baca tahlil tak boleh?kenapa nak solat hajat berjemaah tak boleh?kenapa baca yaasin untuk program disekolah tak boleh? dan macam-macam lagi.

Jenuh juga nak jawab, walaupun boleh dikemukakan dalil yang jelas dari Quran, hadith dan tarjih ulamak, namun keterbatasan pasti wujud kerana pengetahuan awam yang berbeza peringkatnya pastinya memerlukan penjelasan yang berbeza juga.

Oleh kerana ada beberapa arahan dari pihak tertentu yang menyebut itu tak boleh, ini tak boleh, boleh jadi bid`ah kalau buat (jelas disebut dalam khutbah jumaat) dan macam-macam lagi maka

KESANNYA :

antaranya : ada segelintir imam yang tidak bersetuju, sanggup melepaskan jawatan imam masing-masing. Sudah tentu ini satu kerugian besar bagi masyarakat yang sentiasa perlukan tunjuk ajar.

Jadi pandangan saya biarlah idea-idea baru membetulkan pemikiran masyarakat menggunakan cara yang paling berhemah agar tidak timbul suasana keliru dan huru-hara dalam masyarakat. Berilah satu pemahaman yang jelas dan boleh difahami oleh semua peringkat golongan mayarakat.

“ Serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” (al-Nahl, ayat 125).

Apapun tahniah kepada Dr. Mohd Asri Zainul Abidin kerana peranannya sebagai Mufti di Perlis. Barakh fi kum. Wallahua`lam.

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter