actions speak louder than words

Tuesday, November 18, 2008

Posted by yuss yusoff on Tuesday, November 18, 2008 in | No comments

Hari ini harga minyak turun lg sekali (kali kelima kalau tak silap) jd harga baru 2.00/liter untuk minyak yang selalu saya isi. jd orang macam saya yang berulang alik hampir 72km satu hari ke tempat kerja merasakan ianya satu nikmat yang sepatutnya saya nikmati awal2 lagi.

cuma ada beberapa perkara yang saya kurang faham, wp berulang kali membaca penerangan dalam akhbar, majalah, internet, tengok jawapan pak menteri di dewan rakyat, tak juga faham2.

pertama : apabila harga minyak di pasaran dunia meningkat, maka harga minyak di negara kita dengan cepatnya turut meningkat, tetapi bila trendnya menurun lambat pula ianya turun, kata pak menteri perlukan kelulusan dulu!mcmamana tu? dahla kita negara pengeluar minyak!

kedua : kata pak menteri, rakyat diseru supaya menggunakan minyak secara berhemah?ini lagi satu saya kurang faham maksud berhemah di sini?adakah rakyat selama ini membazir?minyak sudah menjadi perkara utama melebihi dari keperluan, mcm saya mesti memperuntukkan duit RM300 sebulan untuk minyak kereta ke tempat kerja, jd kalau penggunaan berhemah mcmamana?

ketiga : kenaikan harga minyak menjadikannya relatif dengan kenaikan harga barang, tp yang peliknya bila tren minyak dunia menurun, kita tak pula turunkan harga barang! KPDNHEP baru2 ini ada melancarkan kempen penurunan harga barang, malangnya ia dilancarkan di pasaraya2 mega (carrefour, tesco, giant, jusco) . berapa keratkah rakyat di negara ini yang berbelanja di carrefour, giant, tesco, jusco? walapun ada pelanjutan pelaksanaannya di pasar2 kecil di seluruh negara tetapi sejah manakah ianya berkesan?

kalau rayuan pak menteri minta peniaga menurunkan harga barang tidak diendahkan , apalah kuasa yang ada pada pengguna?

nasib orang2 kampung yang menoreh getah, berkebun sawit agak mendukacitakan kerana komoditi ini telah mengalami kemerosotan harga yang melampau, sejajar dengan kebejatan ekonomi dunia dan penurunan harga minyak.

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter