actions speak louder than words

Friday, August 14, 2009

Posted by yuss yusoff on Friday, August 14, 2009 in , | No comments
Salam.

Seperti kebiasaan setiap pagi, dalam perjalanan ke sekolah yang mengambil masa sekitar 35 minit, saya lazimnya akan mengisi halwa telinga dengan menekan punat stesen IKIM.fm. Rasanya dah dekat 4 tahun saya terbiasa begitu. Tahun-tahun sudah saya rasa amat bertuah kerana perjalanan saya yang bermula 6.30 pg ditemani oleh 'tazkirah' tafsir oleh Ustaz Zahazan diikuti oleh Dur Hikmah.

Sejak awal tahun ini, rancangannya sudah banyak benar berubah, mungkin atas kematangan usia 8 tahun radio IKIM, barangkali?. Sedikit sebanyak orang yang 'seperjalanan' dengan saya rugi kerana tak berkesempatan lagi mendengar Dur al-Hikmah (asalnya bermula slps tafsir) tapi telah dibah ke 7.30pg kerana dah sampai waktu kerja (di sekolah). Entahlah siapa sasaran (pendengar) untuk rancangan ini. Mereka yang masuk kerja pukul 8 barangkali.

Namun (minggu lepas kalau tak silap saya) terdengar bacaan deejay (Z&Z) tentang berita JAKIM yang 'mengharamkan' bacaan doa untuk menolak bala yang dikatakan diedar dan dipelopori oleh seorang ustaz, di mana andaian pihak JAKIM doa itu boleh mengelirukan dan 'menyesatkan'.

Apa yang dikesali, pihak berwajib macam tak bersungguh atas arahan untuk uamat Islam mengadakan solat hajat sebagai satu langkah untuk menghindari bala pandemik H1N1 ini, seperti bersungguhnya pihak berwajib 'mengiklankan' 1Malaysia. Seingat saya suatu ketika kita begitu bersungguh mengadakan solat hajat untuk kedamaian dan keselamatan rakyat Palestin setiap kali selepas solat Jumaat bahkan dimasukkan 'maksud tujunnya' dalam doa Jumaat.

Malangnya untuk bumi bertuah Malaysia semacam dianaktirikan, sepatutnya inilah yang diutamakan, bukannya saling menunding jari menyalahkan sesama. Sehingga entry ini ditulis hampir 50 kematian diakibatkan oleh H1N1+sakit kronik. Cukupkah dengan arahan memakai topeng muka?membasuh tangan berkali-kali?

Sedarlah di mana keutamaan kita..

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter