actions speak louder than words

Sunday, July 05, 2009

Posted by yuss yusoff on Sunday, July 05, 2009 in , | No comments
Salam.

Hari ini bulan Islam mencatatkan tarikh 11 Rejab. Bulan yang bukan saja gah pada namanya : "kemuliaan dan kebesaran" tetapi gah juga pada amalan dan ganjarannya. Itupun bagi manusia yang mampu memanafaatkannya. Mereka akan terus tertunggu-tunggu kehadiran bulan penuh barakat Syaaban dan Ramadhan.

Nama-nama bulan dalam kalendar Islam ini bukanlah sewenang-wenangnya diletakkan sebegitu, namun sebahagiannya dirujuk dan dinamakan mengikut peristiwa yang berlaku sekitarnya (khususnya oleh Rasulullah SAW). Begitu juga makluman saya tentang amalan menamakan bayi atau anak-anak yang baru lahir bagi masyarakat kita orang Melayu khasnya dalam masyarakat lain amnya.

Saya amat percaya pemilihan nama ini dibuat dengan begitu teliti dan rapi. Bahkan seawal 3 bulan kandungan lagi, ibu atau bapa telah mula menukilkannya. Ada yang merujuk kepada mereka yang selayaknya. Ada juga yang lebih cenderung memilih nama yang agak eksotik (lain dari yang lain) yang akhirnya hanya indah disebut, bahkan amat buruk maksudnya. Na'uzubillah.

Saya merasa agak gembira dengan pelajar-pelajar saya di tingkatan 1, suatu ketika baru-baru ini penuh semangat dan agak teruja ingin mengetahui maksud di sebalik nama-nama mereka. Lalu saya gambarkan kepada mereka dengan keindahan nama-nama Allah SWT : "Asmaul Husna" semoga menjadi pengiktibaran dan dorongan kepada diri untuk lebih bersifat realistik dalam kehidupan.

Segelintirnyanya agak kecewa dengan maklum balas yang saya berikan, (khusus bagi nama-nama yang tiada maksud bila dirujuk dalam bahasa Arab), namun saya tegaskan apa yang pentingnya : biarlah kita berakhlak seindah nama :

Janganlah kita meminjam nama-nama nabi dan Rasul yang mulia, memakai nama-nama Allah yang indah, namun gaya laku dan perangai kita langsung tidak mencerminkan kepada tuan yang empunya. Tidakkah kita merasa malu dan hina bila menggambarkan nama kita sebagai Nur Izzati, Muhammad, Fakhruddin, Izzudin, Saifuddin, Hishamuddin? (sekadar memberikan beberapa contoh) namun kita tidak sedikitpun memartabatkan apa yang selayaknya kita tunaikan hak-hak dan maksud disebalik nama kita.

Apatah lagi jika kita sebagai ibu-bapa, guru, abang, kakak hatta seorang sahabat sekalipun, yang dituntut dengan sifat dakwah dan 'murabbi'nya agar tidak leka dengan keasyikan. Semoga Allah SWT sentiasa merestui niat baik kita Insyaallah.

Wallahua`lam.

0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter