actions speak louder than words

Monday, March 09, 2009

Posted by yuss yusoff on Monday, March 09, 2009 in , | No comments
Hari ini Maulidurrasul disambut serentak di seluruh negara, dengan temanya tahun ini "wahdah pemangkin khaira ummah" . Sedap bunyinya walaupun agak kekok nak menyebutnya apatah lagi nak memahaminya (kata pelajar saya). Lucu juga bila dengar keluhan sebegitu tapi sebagai guru fahamlah kita di mana tahap penguasaan pelajar, khususnya dalam 'lughah'. (ringkas saja kata saya 'ia kacukan Arab Melayu').

Kalau ikutkan tiada sambutan yang direncanakan dalam kalendar negeri Perlis (Perlis satu-satunya negeri yang "terkeluar" dari program bulan dakwah tajaan JAKIM). Tetapi itu tidak menghalang sebahagian pelajar dan guru di sekolah saya dengan beberapa inisiatif dan kerjasama unit kurikulum, HEM dan koku maka sambutan tetap dijalankan walaupun agak sederhana dengan pengisian yang Insyaallah memanafaatkan pelajar dan guru.

Hari ini juga hari ulangtahun kedua 'maulid' bagi anak perempuan sulung saya kalau ikut kalendar Hijri (kalendarMelayu kata orang kampung). Walaupun ikut kalendar Masehi 31 Mac adalah tarikhnya. alfun mabruk anakku semoga menjadi anak yang patuh pada perintah dan larangan Allah SWT, RasulNya dan Ibubapa. Amin.


0 comments:

Search Our Site

Bookmark Us

Delicious Digg Facebook Favorites More Stumbleupon Twitter